Kliknij by zobaczyć nasz fanpage na facebooku.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rybniku

Wejście do biuletynu informacji publicznej

motto - To co najważniejsze to uśmiech dziecka

ZADZWOŃ DO NAS
32 422-39-35
32 423-17-55

LUB NAPISZ

Dziecko-mini„...bo jak śmierć potężna jest miłość, a zazdrość jej nieprzejednana jak Szeol żar jej to żar ognia...”

Pieśni nad Pieśniami, 8:6

Nauka dąży do tego, by żadne ze zjawisk, które nam towarzyszą nie umknęło rzetelnej analizie. Życie jest jednak sprytniejsze niż tęgie umysły naukowców i wciąż wyślizguje się spod skrzydeł naukowej empirii. Jednym z takich zjawisk – chyba najważniejszym w życiu – jest miłość.

Przedstawione poniżej naukowe poglądy na temat miłości, oczywiście nie ujmują tego zjawiska w sposób jednoznaczny i nie podlegający dyskusji, wskazują jednak na wiele aspektów i szczegółów, które mogą pomóc w poznaniu i zrozumieniu natury tego zjawiska. Poglądy te znacznie różnią się od przyjętego w naszej kulturze poetycko – chrześcijańskiego rozumienia miłości, dlatego

Na początek uściślijmy: istnieje wiele rodzajów miłości – do Boga, ojczyzny, macierzyńska, braterska itd. – my jednak zajmiemy się miłością pomiędzy kobietą i mężczyzną.

Psycholog Robert Sternberg rozróżnił 3 zasadnicze składniki miłości: intymność, namiętność i zaangażowanie. Intymność została określona jako pozytywne uczucia przywiązania, bliskości i współzależności partnerów, a składają się na nią: szacunek i dbanie o dobro partnera, przeżywanie szczęścia w jego obecności, zrozumienie i zaufanie, dzielenie się szczęściem itp. Namiętność zaś, jest połączeniem silnych emocji zarówno pozytywnych jak i negatywnych, a emocjom tym towarzyszy silne pobudzenie fizjologiczne. Wśród tych emocji możemy wymienić: zachwyt, niepokój, tkliwość, pożądanie, zazdrość, tęsknota, radość oraz towarzyszącą im silną motywację do połączenia się z partnerem. Ostatni ze składników miłości – Zaangażowanie, to próba przekształcenia myśli, uczuć, decyzji i działań z relacji miłosnej w trwały związek. Zaangażowanie w przeciwieństwie do dwóch poprzednich składników poddaje się łatwo rozumowi i woli człowieka, dlatego staje się elementem świadomej kontroli kochanków.

Po tym krótkim omówieniu psychologicznych składników miłości możemy przejść do odpowiedzi na pytanie: jak to się dzieje, że ludzie się w sobie zakochuję?

Większość zakochanych twierdzi, że u źródła ich miłości leży jakaś siła wyższa, przeznaczenie lub uczucie, które jest czymś więcej niż uczuciem, a podstawą tego „zamieszania” jest wspaniałość tej jedynej wybranej osoby. Tymczasem już w XVII w. Znany filozof Baruch Spinoza sądził, iż miłość nie rodzi się z uczuć lecz z pojęcia i znajomości jakie mamy o przedmiocie i jest ona tym większa im więcej wspaniałości i wielkości ujawnia nam ten przedmiot miłości.

 

Dwuczynnikowa teoria Schachtera – Singera
Schachter i Singer opierając się w dużej mierze na klasycznej teorii emocji Williama Jamesa, skonstruowali własną, bardzo ciekawą i popartą badaniami empirycznymi teorię emocji. Twierdzą oni, że w skład tego co nazywamy emocją wchodzą dwa czynniki: (1) pobudzenie fizjologiczne oraz (2) interpretacja tego pobudzenia.

W naszym organizmie może powstać reakcja fizjologiczna (np. przyspieszone bicie serca, pocenie się, szybki oddech itd.) spowodowana różnymi czynnikami takimi jak: ćwiczenia fizyczne, szybka jazda samochodem, oglądanie filmu czy zażywanie środków pobudzających. Do reakcji tej dochodzi jeszcze jeden czynnik – co my o tym pobudzeniu sądzimy. Pobudzenie to może zostać zinterpretowane poprawnie np.: „jechałem szybko samochodem – wspaniałe przeżycie, jeszcze teraz serce mi wali i drżą mi ręce”. Ale w życiu łatwo o pomyłkę... Przypuśćmy że pewien młodzieniec jedzie szybko samochodem. Po zaparkowaniu wysiadając z wozu zauważa dziewczynę i interpretuje własne pobudzenie jako reakcję na widok dziewczyny. Po krótkim zachwycie będzie oczywiście dążył do poznania owej dziewczyny. I tzw. „miłość od pierwszego wejrzenia” gotowa...


Neuro – miłość
Miłość jest jak narkotyk. I nie jest to tylko poetyckie, patetyczne hasło, lecz naukowy fakt. Kiedy ludzie się zakochują, w mózgu gwałtownie wzrasta poziom neurohormonu – dopaminy. Konsekwencją tego jest pojawienie się także następnych hormonów, a mianowicie noradrenaliny i adrenaliny. Substancje te wprowadzają człowieka w dobry nastrój, każą się uśmiechać do innych, przyspieszają bicie serca, powodują pocenie się dłoni i rumieniec na twarzy. Do tej niezwykłej mieszanki możemy dodać jeszcze inny składnik, który zawarty jest także w czekoladzie – fenyloalaminę. Substancje te wprowadzają nas w stan uniesienia, tworząc niezwykły eliksir miłości.

 

Dlaczego miłość jest ślepa?
Wymienione wyżej hormony grają kluczową rolę w strukturach mózgu, które nazwane zostały układem limbicznym. Układ limbiczny uznawany jest za siedlisko emocji w ludzkim mózgu. Kiedy substancje aktywizują ten układ, zyskuje on niejako przewagę nad „rozsądną” korą mózgową. Dlatego też często zdarza się, że człowiek nieodpowiednio interpretuje wszystkie fakty i wybiera „nie tego” co trzeba partnera życiowego.

W końcu jednak „burza chemiczna” ustaje i emocje przenoszą się do „myślącej” części mózgu – kory. Tak się składa, że i tutaj główną rolę gra dopamina, stymulując wytwarzanie jeszcze innej substancji – oksytocyny. Oksytocyna utrzymuje człowieka w monogamii, wzmacnia więź rodzinną i więź pomiędzy matką i dzieckiem. Wysoki poziom oksytocyny w organizmie człowieka stwierdza się tuż po zbliżeniu fizycznym kochanków oraz u rodzących kobiet. Nasila ona odruch tulenia, dlatego oksytocynę nazwano chemiczną substancją tulącą. Tak to właśnie nasze emocje przechodzą po chemicznych sznurkach, do miejsca, które człowiek zwykł nazywać prawdziwą miłością.

 

Wyuczona sztuka miłości
Ciekawe stanowisko wobec miłości zajmuje amerykański naukowiec niemieckiego pochodzenia – Erich Fromm. Uważa on bowiem, że miłość nie jest tylko przyjemnym uczuciem, które spotyka człowieka przypadkiem przez jakiś szczęśliwy traf. Dla Fromma miłość to rzecz naturalna i jak każdej innej czynności można się jej nauczyć. Po prostu miłość jest sztuką, zdolnością, którą da się wykształcić na drodze „wyrobienia” odpowiednich umiejętności czy cech. Ludzie myślą, że kochać to rzecz prosta, trzeba tylko znaleźć odpowiednią osobę, natomiast Fromm pisze, że dawniej np. w epoce wiktoriańskiej zawierano małżeństwa na zasadzie umowy społecznej między rodzinami, a miłość rozwijała się później – to dowód na tezy stawiane przez autora. Systematyzuje on podstawowe błędy popełniane przez osoby pragnące miłości: (1) chcemy być przede wszystkim kochani i zapominamy o tym by kochać. Ludzie dbają o to by miłość otrzymać a zaniedbują dawanie miłości; (2) ludzie wierzą w tzw. miłość romantyczną, a nie w miłość, której można się nauczyć; (3) człowiek szuka w potencjalnym partnerze tego, co w danej kulturze i w danym czasie jest modne. Dlatego w zależności od mody szuka się kogoś puszystego lub szczupłego, kogoś pełnego cnót a innym razem kogoś z sex appeale’em; (4) człowiek myli uczucia (i pojęcia) zakochania się i pełnej miłości.

Te właśnie przesłanki wg Fromma świadczą o tym, że ludzie pragną miłości łatwej, lekkiej i przyjemnej, a tymczasem kochanie kogoś jest czynnością trudną i wymagającą pewnych umiejętności.

Nawet najgorliwsi naukowcy twierdzą, że opisywanie przyczyn i zjawisk towarzyszących temu najważniejszemu ludzkiemu uczuciu, niczego miłości nie ujmuje. Wiedząc przecież z czego składa się posiłek i jak się go przygotowuje nie odbiera nam apetytu – tak też jest i z miłością: wiedza o niej nie sprawi, że przestaniemy kochać.

Autor: Zbigniew Wajda

Kontakt

  kolko stopka  Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rybniku
         

ul. Kościuszki 55

44-200 Rybnik

     
  kolko stopka Telefon i faks:
   

32 422-39-35 - Kościuszki 55

32 423-17-55 - Karłowicza 48

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

     
  kolko stopka Godziny otwarcia poradni przy ul. Kościuszki 55:
   

Sekretariat: 800  - 1600

Zajęcia terapeutyczne w roku szkolnym: 800 - 1900

Zajęcia terapeutyczne w okresie wakacji letnich: 800 - 1600

  strzalka stopka Zobacz mapę dojazdu
     
     
  kolko stopka Godziny otwarcia poradni przy ul. Karłowicza 48:
   

Sekretariat: 800  - 1600

Zajęcia terapeutyczne w roku szkolnym: 800 - 1900

Zajęcia terapeutyczne w okresie wakacji letnich: 800 - 1600

  strzalka stopka Zobacz mapę dojazdu

 

 Polecamy:

LOGO kskids

 

Projekt i wykonanie: GRAFNET

Ta witryna używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Więcej...

X