Kwarantanna to trudny czas, dla nas dorosłych, ale przede wszystkim dla naszych dzieci. Codziennie oglądamy wiadomości, czytamy artykuły poświęcone epidemii, temat koronawirusa przewija się w każdej sferze naszego życia. Dużo się zmieniło. Cześć rodziców pracuje w domu, dzieci nie chodzą do szkół/przedszkoli, zamknięto kina, baseny, kółka zainteresowań. Z dnia na dzień ich świat zmienił się diametralnie. Dzieci widzą, że coś się dzieje, czują nasze zdenerwowanie. Ważne, by w tym czasie z nimi otwarcie porozmawiać, wytłumaczyć im, dlaczego większość czasu spędzamy w domu, czym są wirusy, co możemy zrobić, by się uchronić, jak dbać o siebie i bliskich.

Więcej pod klawiszem "Czytaj więcej"

 W rozmowach z naszymi pociechami przydatna może być bajka, stworzona specjalnie na czas zmagań z koronawirusem, aby pomóc najmłodszym w zrozumieniu świata, który obecnie ich otacza. Autorem „BAJKI O ZŁYM KRÓLU WIRUSIE I DOBREJ KWARANTANNIE” jest psycholog Dorota Bródka, pomocą merytoryczną służyła jej Aleksandra Krysiewicz. Serdecznie polecamy i życzymy miłej lektury :)

Bajkę można pobrać klikając w poniższy link

Ponadto, rozmawiając z dziećmi warto pamiętać o kilku rzeczach:

1. Spokój

Przede wszystkim zachowajmy spokój. Dzieci widząc nasze zdenerwowanie, niepokój same zaczynają się martwić. Zwróćmy uwagę na nasze zachowanie w tej nowej rzeczywistości. Dobrzy byśmy byli opanowani i rzeczowi. Bądźmy uważni na to, czego świadkiem jest dziecko, jak często oglądamy telewizyjne kanały informacyjne i do jakich treści ma ono dostęp.Dzieci naśladują nasze zachowanie. Nasz spokój, to również ich spokój.

2. Rozmowa.

Nie bójmy się rozmawiać. Znajdźmy czas na rozmowę, nie obawiajmy się również trudnych pytań. Każdy z nas poszukuje odpowiedzi, na nurtujące nas pytania. Ciekawość to warunek rozwoju. Gdy rzeczywistość się zmienia, nie ma przewidywalności, nasze poczucie bezpieczeństwa też słabnie. Każdy pragnie wtedy jeszcze bardziej zrozumieć co się dzieje, dzieci mają podobnie jak my. Bądźmy gotowi na ich pytania i odpowiadajmy na nie adekwatnie do ich wieku. Okażmy dzieciom zrozumienie, nie oceniajmy ich pytań i potrzeb. 

3. Szczerość.

Nie musimy znać odpowiedzi na wszystkie pytania, ale zawsze mówmy prawdę, dopasowaną do wieku rozwojowego dziecka. Opierajmy się na faktach. Korzystajmy z informacji umieszczanymi na sprawdzonych stronach. Unikajmy przekazywania zasłyszanych, ale niepotwierdzonych treści, z niepewnych źródeł. Odpowiadajmy krótko, ale i rzeczowo. Nie bójmy się słowa „nie wiem”. Rodzic też może czegoś nie wiedzieć. Lepiej przyznać się do braku wiedzy, niż mówić rzeczy niesprawdzone lub co gorsza, nieprawdziwe. 

4. Odpowiedzialność

Podejdźmy do tematu odpowiedzialnie. Dajmy dziecku dobry przykład. Pokażmy, co możemy robić, by zminimalizować ryzyko zakażenia. W przypadku młodszych dzieci najlepiej sprawdzi się edukacja poprzez zabawę. Możemy zorganizować konkurs na najdokładniejsze mycie rąk albo wspólnie stworzyć maskotkę odstraszacza wirusa? To także dobry czas na rozmowy 
o zdrowiu i jego wartości w naszym życiu. 

5. Trochę optymizmu

W tym całym zamieszaniu dobrze jest poszukać pozytywów, dla siebie i dla dzieci. To czas, kiedy w końcu bez pośpiechu możemy pobyć RAZEM, zatrzymać się na chwilę. Budować relację, wzmacniać więź emocjonalną z najbliższymi. Pograć w gry, zobaczyć ciekawy film/bajkę, poczytać książki, pójść na krótki spacer, wspólnie gotować, spędzić kreatywnie czas. Nieważne co będziecie robić, ważne, by robić to razem, a nie obok. Wykorzystajmy ten czas dobrze!

 

Z życzeniami zdrowia i dobrej odporności

Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

 

Poniżej jeszcze kilka ciekawych linków z informacjami przydatnymi na czas rozmów 
z naszymi pociechami.