Publikacje różne
O terapii behawioralnej słów kilka...
autor: mgr Weronika Jabłonka
Terapia behawioralna wywodzi się z dyscypliny naukowej zwanej Stosowaną Analizą Zachowania. Zajmuje się praktycznym korzystaniem z procedur pochodzących z praw uczenia się i potwierdzeniem, że właśnie te strategie wywołują zadowalające zmiany w zachowaniu społecznie istotnym. Korzenie sięgają do końca lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Za głównych naukowców zajmujących się prawami uczenia uznaje się...
Konsekwencje rozwodu w rodzinie
mgr Edyta Siejok
Relacje z rodzicami, według psychoterapeutów różnych orientacji teoretycznych, są kluczowe dla rozwoju psychicznego dziecka. Rodzice są na ogół pierwszymi obiektami przywiązania dla własnych dzieci. Jeśli podejmują decyzje o rozstaniu, czyli o rozwiązaniu rodziny to, mimo że proces ten jest od strony formalnej często stosukowo prosty, to od strony emocjonalnej jest niebywale skomplikowany.
Szkolenie dla nauczycieli:
„Jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami uczniów?"
mgr Joanna Matuszewska
Nauczycielu: im gorzej uczeń się zachowuje - tym bardziej Cię potrzebuje! Tak więc inwestowanie w własny rozwój umiejętności wychowawczych powinien leżeć w interesie każdego nauczyciela. Bowiem zmniejszona liczba kłopotów z wychowankami pozwala nauczycielowi czerpać satysfakcję z wykonywanej pracy i chronić go przed wypaleniem zawodowym.
Rola rodziców oraz rodziny w terapii zaburzeń zachowania i emocji u dzieci i młodzieży.
Autor: Zbigniew Wajda
są agresywne, nadruchliwe itd. Psycholog na co dzień spotyka się z takim zjawiskiem, w którym rodzic
niejako „wpycha" swoją pociechę do gabinetu i liczy na to, że terapeuta w jakiś cudowny sposób „uzdrowi" dziecko.
Zajęcia socjoterapeutyczne
prowadzone przez pedagoga mgr Joannę Matuszewską – odbywają się w naszej poradni raz w tygodniu (w roku szkolnym 2012/13 w poniedziałki o godzinie 17.00) i trwają godzinę.
Uczniowie korzystający z tych zajęć to: uczniowie nadpobudliwi, sprawiający problemy wychowawcze w domu i szkole, przejawiający trudności dydaktyczne, a nawet zagrożeni demoralizacją (wagary, kradzieże, sięganie po używki...). Na powyższe zajęcia mogą zapisać ucznia: rodzice, nauczyciele, kurator sądowy. Aby zapisać się na zajęcia należy skontaktować się z Sekretariatem przy ul. Kościuszki 55 (tel: 32-4223935) lub bezpośrednio z mgr Joanną Matuszewską.
ZOBACZ ZDJĘCIA Z ZJĘĆ SOCJOTERAPEUTYCZNYCH
Celem zajęć socjoterapeutycznych jest:
Propozycja dla rodziców
Program zajęć : "Szkoły dla rodziców"
Wg. autorstwa mgr Joanny Sakowskiej "Szkoła dla rodziców i wychowawców"
Prowadzące:
mgr Joanna Matuszewska/mgr Anna Naruszewicz Studnik
1.Adresaci: rodzice
2.Ilość spotkań: 10 ( 1x w tygodniu)
3.Czas spotkania: 2-4 godziny
4.Rozpoczęcie zajęć: środa 17.00 (należy zapisać się telefonicznie: 32-4223935)
5.Formy pracy: metody: miniwykład, drama, trening interpersonalny,
Na czym polega pomoc psychologiczno – pedagogiczna i do kogo jest adresowana?
Właściwie odpowiedź ta zamyka się dwóch „słowach kluczach”: jedno to rozpoznawanie, drugie to zaspokajanie. Najpierw rozpoznajemy potrzeby ucznia a potem staramy się jak najlepiej je zaspokoić, określić dla niego takie formy wsparcia, które rzeczywiście przyniosą zamierzone efekty. Te potrzeby wynikać będą w szczególności z przedstawionego katalogu szczególnych uzdolnień, niepełnosprawności:
- choroby przewlekłej;
- niedostosowania społecznego;
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- zaburzeń komunikacji językowej;
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- niepowodzeń edukacyjnych;
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia, jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- innych potrzeb dziecka.
Ten katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Nie sposób wskazać wszystkich specjalnych potrzeb ucznia, bo taka identyfikacja najlepiej wykonana jest właśnie w przedszkolu, szkole czy placówce. Najważniejsze jest to, żeby wszystkie potrzeby dzieci i młodzieży były jak najlepiej zaspokojone.
Osobami uprawnionymi do korzystania z pomocy stają się wszyscy uczniowie, którzy wymagają wsparcia ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne. Uczeń powinien mieć zapewnioną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz możliwościami psychofizycznymi, rozpoznanymi przez nauczyciela lub specjalistę, prowadzącego zajęcia z uczniem. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia może dotyczyć zarówno trudności w uczeniu się, jak i szczególnych uzdolnień ucznia.
Wymienione tutaj potrzeby uczniów ( 1-10 ) są najczęściej identyfikowane przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów podczas pracy z uczniem, w szczególności podczas prowadzenia zajęć. Takie rozwiązanie nie zwalnia przedszkola, szkoły i placówki z obowiązku obserwacji ucznia pod kątem innych indywidualnych potrzeb, które u danego ucznia mogą pojawić się w związku ze specyfiką konkretnego środowiska.
Zmieniające się warunki społeczno – ekonomiczne wymagają uwzględniania nowego rodzaju potrzeby, będącej podstawą objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, jaką są trudności adaptacyjne ucznia związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym z wcześniejszym kształceniem za granicą.
jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
- poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
- asystenta edukacji romskiej;
- pomocy nauczyciela.
W poradni psychologiczno - pedagogicznej pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana w formie:
Þ uczniom
- zajęć specjalistycznych: logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym ( indywidualna i grupowa terapia pedagogiczna i psychologiczna)
- porad i konsultacji ( m.in. porady zawodoznawcze )
Þ rodzicom uczniów i nauczycielom
- porad i konsultacji;
- warsztatów i szkoleń.
Opracowała:
mgr Edyta Siejok
Więcej artykułów...
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec
Strona 1 z 2