2 kwiecień - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Głównym celem obchodów święta jest przeciwstawienie się dyskryminacji oraz stereotypom dotyczących osób dotkniętych autyzmem. Czasami używana jest także nazwa Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu.
Osoby z diagnozą autyzmu czy zespołu Aspergera rozwijają się w indywidualny sposób. Wiele zależy od szybkiej diagnozy i wcześnie podjętej terapii, na której efektywność wpływają indywidualne czynniki rozwojowe i środowiskowe. Wśród ludzi z zespołem Aspergera, czyli najłagodniejszego zaburzenia ze spektrum autyzmu można znaleźć wiele wybitnych postaci. Przypuszcza się, że Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Isaac Newton, Vincent van Gogh, Thomas Edison, Albert Einstein, Alfred Hitchcock mieli zespół Aspergera. Ze współczesnych osób jest to np. piłkarz Lionel Messi. Nie każdy z autyzmem będzie znaną czy wybitną postacią, ale każda zasługuje na szacunek i akceptację.
W naszej Poradni obejmujemy wsparciem młodsze dzieci z diagnozą autyzmu i zespołu Aspergera w ramach terapii wczesnego wspomagania rozwoju oraz dzieci i młodzież z zespołem Aspergera w wielu szkolnym np. poprzez terapie grupowe (TUS).
Nauczycielom polecamy również stronę www.jim.org/lekcja-autyzm i zachęcamy do skorzystania ze scenariusza do przeprowadzenia lekcji na temat funkcjonowania dzieci z autyzmem i budowania postawy większej otwartości wśród rówieśników.
Jeśli podejrzewacie Państwo, że Wasze dziecko może mieć autyzm lub zespół Aspergera, zapraszamy do zgłoszenia się do naszej poradni. Początek diagnozy obejmuje spotkanie z psychologiem oraz w razie potrzeby z logopedą i terapeutą integracji sensorycznej. Następnie na wniosek rodzica specjaliści sporządzają informację o wynikach diagnozy, z którą należy udać się do lekarza specjalisty (psychiatry dziecięcego). Na podstawie zaświadczenia lekarskiego i wniosku rodzica dziecko może otrzymać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i/lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które umożliwiają korzystanie np. z dostępnych form terapii.
Poniżej przedstawiamy objawy, które świadczą o autyzmie wg klasyfikacji ICD - 10 (czyli Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób):
1. Nieprawidłowy lub upośledzony rozwój wyraźnie widoczny przed 3 rokiem życia w co najmniej jednym z następujących obszarów:
1) rozumienie i ekspresja językowa używane w społecznym porozumiewaniu się,
2) rozwój wybiórczego przywiązania społecznego lub wzajemnych kontaktów społecznych,
3) funkcjonalna lub symboliczna zabawa.
B. W sumie co najmniej sześć objawów spośród wymienionych w punktach (1), (2) i (3), przy czym co najmniej dwa z nich z punktu (1) i po co najmniej jednym z punktów (2) i (3):
2. Jakościowe nieprawidłowości wzajemnych interakcji społecznych przejawiane co najmniej w dwóch z następujących obszarów:
a) niedostateczne wykorzystanie kontaktu wzrokowego, wyrazu twarzy, postawy ciała
i gestów do odpowiedniego regulowania interakcji społecznych.
b) niedostateczny (odpowiednio do wieku umysłowego i mimo licznych okazji) rozwój związków rówieśniczych obejmujących wzajemnie podzielane zainteresowania, czynności i emocje,
c) brak odwzajemniania społeczno-emocjonalnego. przejawiający się upośledzeniem lub odmiennością reagowania na emocje innych osób, albo brak modulacji zachowania odpowiedniej do społecznego kontekstu, albo słaba integracja zachowań społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych.
d) brak spontanicznej potrzeby dzielenia z innymi osobami radości, zainteresowań lub osiągnięć (np.-brak pokazywania, przynoszenia lub podkreślania wobec innych osób przedmiotów swego indywidualnego zainteresowania).
3. Jakościowe nieprawidłowości w porozumiewaniu się przejawiane co najmniej w jednym z następujących obszarów:
a) opóźnienie lub zupełny brak rozwoju mówionego języka, które nie wiążą się z próbą kompensowania za pomocą gestów lub mimiki jako alternatywnego sposobu porozumiewania się (często poprzedzane przez brak komunikatywnego gaworzenia),
b) względny niedostatek inicjatywy i wytrwałości w podejmowaniu wymiany konwersacyjnej (na jakimkolwiek występującym poziomie umiejętności językowych), w której zachodzą zwrotne reakcje na komunikaty innej osoby,
c) stereotypowe i powtarzające się, idiosynkratyczne wykorzystanie słów i wyrażeń,
d) brak spontanicznej różnorodności zabawy w udawanie (na niby”) łub zabawy naśladującej role społeczne.
4. Ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowania, zainteresowań i aktywności przejawiane w co najmniej jednym z następujących obszarów:
a) pochłonięcie jednym lub liczniejszymi stereotypowymi zainteresowaniami
o nieprawidłowej treści i zogniskowaniu, albo jednym lob więcej zainteresowaniami nieprawidłowymi z powodu swej intensywności i ograniczenia, choć nie z powodu treści i zogniskowania,
b) wyraziście kompulsywne przywiązanie do specyficznych, niefunkcjonalnych czynności rutynowych i zrytualizowanych,
c) stereotypowe i powtarzające się manieryzmy ruchowe, obejmujące albo stukanie lub kręcenie palcami. albo złożone ruchy całego ciała,
d) koncentracja na cząstkowych lub niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów służących do zabawy (jak: ich zapach. odczucie powierzchni lub powodowanego hałasu czy wibracji).