KONCEPCJA PRACY
PORADNI
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W RYBNIKU
na lata 2015 – 2020r.
Priorytety:
Organizowanie i prowadzenie Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci
Wszechstronne wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży.
Realizowanie zadań profilaktyki, psychoedukacji, doradztwa zawodowego.
Organizowanie i prowadzenie wspomagania placówek oświatowych w zakresie ich realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Systematyczne podniesienie standardów jakości usług oraz bazy diagnostyczno – terapeutycznej.
I Organizowanie i prowadzenie Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci
Wczesne rozpoznanie zaburzeń rozwojowych dzieci
Diagnozy:
a/ opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
b/ orzecznictwo o potrzebie kształcenia specjalnego
Wspieranie dziecka z wadą słuchu i zaburzeniami mowy
a/ opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, oraz orzecznictwo o potrzebie kształcenia specjalnego
b/ Indywidualna terapia logopedyczna i surdopedagogiczna
Wspieranie dziecka z wadą wzroku
a/ Opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, oraz orzecznictwo o potrzebie kształcenia specjalnego
b/ Indywidualna terapia tyflopedagogiczna
Wspieranie dziecka autystycznego
a/ Opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, oraz orzecznictwo o potrzebie kształcenia specjalnego
b/ Indywidualna terapia dziecka autystycznego
- terapia behawioralno – poznawcza
- terapia SI
Wspieranie dziecka z niepełnosprawnością ruchową i zaburzeniami sensoryczno-motorycznymi
a/ Opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, oraz orzecznictwo o potrzebie kształcenia specjalnego
b/ Indywidualna terapia SI
Wspieranie dziecka z deficytami rozwojowymi
a/ Opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, oraz orzecznictwo o potrzebie kształcenia specjalnego
b/ Indywidualna terapia WWR ( indywidualne terapie psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne i terapie SI)
c/ Terapie grupowe
d/ Terapie indywidualne
Wspieranie dziecka z zakłóceniami w rozwoju emocjonalno - społecznym
a/ Opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, oraz orzecznictwo o potrzebie kształcenia specjalnego
b/ Terapia grupowa
Wspieranie dziecka z zaburzeniami zachowania
a/ Opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, oraz orzecznictwo o potrzebie kształcenia specjalnego
b/ Terapia indywidualne
c/ Program wspierania rodziny „Szkoła dla rodziców”
Wspieranie dziecka zdolnego
a/ Opiniowanie
b/ Grupowy trening twórczość
II Wszechstronne wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży.
a/ z zakłóceniami w rozwoju emocjonalno – społecznym
- terapie indywidualne
- trening – „SOS” czyli skutecznego opanowania stresu
- program Destination ImagiNation – Oczyma Wyobraźni
* dzieci w wieku szkoły podstawowej,
* uczniowie gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
- terapie grupowe
* „Mały Książę” terapeutyczny program dla dzieci z klas I – III szkół podstawowych z zakłóceniami emocjonalnymi
* „Zobaczyć innych” - program terapeutyczno- psychoedukacyjny dla dzieci z klas IV–VI szkół podstawowych z zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym
* Grupowa psychoterapia zakłóceń emocjonalnych dla uczniów szkół gimnazjalnych
* Psychoterapia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych z zakłóceniami emocjonalnymi i zaburzeniami psychicznymi
* Terapia dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo (ADHD) -„Cyklon” program terapeutyczny dla dzieci od 7 do 10 roku życia i ich rodziców
* Terapia dla dzieci moczących się
* Terapia grupowa dla dzieci z Zespołem Aspergera
* Psychoterapia onkologiczna
* Terapia dla dzieci odroczonych od obowiązku szkolnego
b/ z zaburzeniami zachowania
- Zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów szkół podstawowych według programu „Tęcza”
- Zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów szkół gimnazjalnych według programu „Potrafię zmienić swoje zachowanie”
c/ z zaburzeniami mowy
- Indywidualna terapia logopedyczna
d/ z wadą słuchu
* Terapia surdopedagogiczna
e/ z wadą wzroku
* Indywidualna terapia tyflopedagogiczna wg programu posługiwania się wzrokiem N. Barraga
f/ w systemie rodzinnym
* Terapia rodzin
g/ Wspieranie efektywności uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży
- Terapia dysleksji
* szkoły podstawowe
* gimnazja
* szkoły ponadgimnazjalne – program „Euro” i „Ortoludek”
h/ Prowadzenie terapii Biofeetback oraz RehaCom
III Realizowanie zadań profilaktyki, psychoedukacji , doradztwa zawodowego.
Profilaktyka trudności rozwojowych, wychowawczych i edukacyjnych
a/ warsztaty profilaktyczne dla dzieci i młodzieży na terenie szkół i PPP
b/ tworzenie, realizacja i uczestnictwo w programach profilaktycznych: autorskich, lokalnych, ogólnopolskich, europejskich
c/ badania przesiewowe
d/ pogadanki
e/ warsztaty profilaktyczne dla rodziców na terenie szkół i w PPP
h/ warsztaty dla nauczycieli na terenie szkół i w PPP
i/ kwalifikacja do placówek kształcenia specjalnego
j/ współpraca z sądem i innymi instytucjami
Psychoedukacja celem usprawnienia rozwoju, edukacji i wychowania
a/ zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży na terenie szkół i PPP wg. programu OzI
b/ zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców
c/ „Szkoła dla rodziców”
d/ zajęcia psychoedukacyjne dla nauczycieli
Doradztwo zawodowe
a/ Pomoc uczniom w wyborze szkoły i zawodu, doradztwo zawodowe (indywidualne, grupowe)
- Indywidualne badania możliwości intelektualnych
- Indywidualne badania preferencji zawodowych
- grupowe badania preferencji zawodowych
- warsztaty zawodoznawcze w oparciu o program autorski „Maksimum” i „Planuję swoją przyszłość”
b/Pomoc pedagogom, wychowawcom i nauczycielom w pracy z uczniem dokonującym wyboru poziomu i kierunku
- kształcenia zawodowego
- spotkania szkoleniowe
- indywidualne konsultacje
c/ Pomoc rodzinom z konfliktem życzeń zawodowych
- spotkania indywidualne
- warsztaty grupowe wg programu R.N.Bolles’a „Spadochron”
d/ Pomoc uczniowi z problemami zdrowotnymi w wyborze szkoły i zawodu
e/ Współpraca z instytucjami w ramach Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego
Realizacja projektu: Promocja integracji społecznej „Azymut – moja pasja, moja szkoła, mój zawód, moja praca”
a/ promocja działań PPP w ramach Rybnickiego Tygodnia Kariery
b/ udział w warsztatach zawodoznawczych w szkołach gimnazjalnych
IV Organizowanie i prowadzenie wspomagania rybnickich placówek oświatowych w zakresie ich realizacji zadań dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych.
1.Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli ,wychowawców i specjalistów którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą, a w szczególności wymieniają doświadczenia.
a/ przeprowadzenie diagnozy potrzeb placówki oświatowej
b/ organizowanie indywidualnych spotkań tematycznych dla nauczycieli i pedagogów
c/wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
2. Rozpoznawaniu potrzeb dzieci i młodzieży oraz ich indywidualizacji ich procesu nauczania i wychowania.
a/ rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży
3. Rozwijanie nowoczesnych metod komunikacji w tym strony WWW oraz komunikacji elektronicznej.
a/ stworzenie interaktywnego portalu wymiany doświadczeń.
V POPRAWIENIE JAKOŚCI PRACY POPRZEZ PODNIESIENIE STANDARDÓW POMIESZCZEŃ I JAKOŚCI USŁUG
1. Poprawienie jakości pracy poprzez podniesienie standardów gabinetów, pomieszczeń i otoczenia w siedzibie przy ulicy Kościuszki 55 i Karłowicza 48
a/ doposażenie gabinetów
b/ odnawianie i stałe doposażanie
2. Podniesienie jakości diagnozowania i terapii.
a/ WDN
b/ uzupełnianie metod diagnostycznych i pomocy terapeutycznych
Ochrona danych osobowych – dostosowanie zabezpieczeń do nałożonych prawem wymagań
Współpraca z Laboratorium Badań Eksperymentalnych Biofeedback w Częstochowie oraz uczelniami wyższymi.
5. Public relations - PPP
a/ Strona internetowa
b/ Reklama w prasie i TV
c/ Udział pracowników w posiedzeniach RP
d/ Organizowanie spotkań z dyrektorami i pedagogami szkolnymi
- udział w realizacji programów unijnych
-udział w inicjatywach lokalnych np. Dni Promocji Zdrowia
Podniesienie jakości usług i poprawa wewnętrznego obiegu informacji
a/ Obsługa nowej bazy danych „Poradnia P – P
b/ Sprawna obsługa sekretariatu
c/ Dobra archiwizacja