Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rybniku jako partner Projektu „Równy start w przyszłość – wyrównywanie szans edukacyjnych w Rybniku” rozpoczęła prace w projekcie w styczniu 2007 roku.
Ogółem w szkołach zostało zrealizowanych 47 poradnianych modułów zajęć motywacyjnych (po 2, 3, 4 moduły w szkole). Realizacja ich rozpoczęła się 12 marca 2007 roku.
Jednocześnie powołaliśmy zespół ds. ankietowania beneficjentów projektu, który przygotował wytyczne do ankiet diagnozujących, utworzył narzędzia badawcze i przeprowadził wśród uczniów wstępne a później końcowe ankiety diagnozujące. Ankiety te były częścią ewaluacji Projektu i dotyczyły: motywacji do nauki uczniów, ich samooceny, kompetencji językowych umiejętności komunikacyjnych oraz warunków socjalno-bytowych. Ankietami zostało objętych ponad 18 tysięcy beneficjentów.
Pracownicy Poradni zaangażowani w Projekt:
Dyrektor Poradni: mgr Lidia Wróbel
Koordynator: mgr Ewa Rduch
Księgowy: mgr inż. Dariusz Frysztacki
Kierownik badań ankietowych: mgr Zbigniew Wajda
Realizatorzy zajęć motywacyjnych:
- mgr Grażyna Bąk – logopeda
- mgr Katarzyna Beszczyńska – pedagog, doradca zawodowy
- mgr Patrycja Cieślik – psycholog
- mgr Maria Cytrycka – psycholog
- mgr Barbara Kłosek- Porszke – psycholog
- mgr Mirosława Mańka- Lemberska – psycholog
- mgr Dagmara Marcula – psycholog
- mgr Bożena Naczyńska – logopeda
- mgr Ewa Rduch – pedagog
- mgr Marzena Skrobarczyk – pedagog
- mgr Lucyna Tulec – pedagog, logopeda, doradca zawodowy
- mgr Zbigniew Wajda – psycholog, pedagog
- mgr Łucja Widacka – psycholog
- mgr Grażyna Zajączkowska – pedagog
Moduły, które cieszyły się największym powodzeniem to:
- Prom dla dyslektyka – realizacja w 7 szkołach
- Dziecko twórcze w szkole – realizacja w 5 szkołach
- Własny rozwój a planowanie przyszłości- realizacja w 3 szkołach
- Rodzina jako źródło zasobów- realizacja w 3 szkołach
- Potrafię- realizacja w 3 szkołach
- Twórcza Zośka- realizacja w 3 szkołach
- Teraz ja – realizacja w 3 szkołach
- Wyrównywanie szans edukacyjnych– realizacja w 3 szkołach
- Ciszko- syczko- szumki – realizacja w 3 szkołach
Udział naszej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w tym Projekcie był znaczący. Wielu nauczycielom rybnickich szkół mogliśmy przybliżyć zakres działań poradni i zacieśnić z nimi współpracę. Specjalistyczna kadra psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczna i terapeutyczna zapewniła uczniom dostęp do szeroko rozumianej pomocy. Nasze działania spełniły oczekiwania oraz pomogły w osiągnięciu takich rezultatów jak: zwiększenie motywacji uczniów do nauki, podniesienie ich samooceny, zwiększenie umiejętności komunikacyjnych i kompetencji językowych itd.