Życzymy powodzenia i dalszych sukcesów!
Zdjęcia - Klik !
Dnia 1 października przypada Dzień Osób z Afazją Rozwojową.
Co to jest afazja?
Afazja to zaburzenie neurologiczne, którego przyczynę stanowią nieprawidłowości w funkcjonowaniu lub uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego (ośrodków mowy w mózgu bądź połączeń nerwowych pomiędzy nimi).
Mowa u tych dzieci nie rozwija się wcale bądź też rozwija się ze znacznym opóźnieniem.
Objawami tego zaburzenia są:
- Pomimo prawidłowego słuchu dzieci nie rozumieją znaczenia wypowiadanych do nich słów, przez co nie wykonują poleceń, nie są w stanie skupić się na czytanej bajce.
- Zaburzenia te nie współistnieją z problemami natury emocjonalnej i upośledzeniem funkcji poznawczych.
- Problemy z wypowiadaniem słów w trybie zarówno spontanicznym, jak i naśladowczym.
- Zniekształcanie brzmienia słów.
- Niemożność wypowiadania słów dłuższych, początkowo nawet dwusylabowych.
- Łatwe zapominanie brzmienia już wcześniej utrwalonego słowa.
- Dzielenie słów na sylaby dla ułatwienia sobie ich wypowiedzenia.
- „Artykulacja próbna”: czyli ciche przygotowanie się przed właściwym użyciem słowa.
- Ubogie słownictwo.
- Ograniczanie się do jednowyrazowych wypowiedzi.
- Zaburzenia gramatyki i składni, polegające na opuszczaniu wyrazów czy zniekształceniach
w realizacji związków składniowych.
- Zniekształcenia artykulacyjne i trudności w realizacji fonetycznej formy wypowiedzi.
- Trudności w rozumieniu tekstu mówionego (pojedynczych słów lub relacji składniowych).
Dziecko z afazją funkcjonuje jak człowiek rozmawiający z cudzoziemcami, których język zna bardzo słabo. Nie jest zdolne do powiedzenia tego, co chce. Ma problemy ze znalezieniem właściwych słów i skonstruowaniem zdań, za pomocą których mogłoby zwerbalizować swoje myśli. Nie jest też w stanie zrozumieć, co mówią inni. Pojmuje pojedyncze słowa, ale nie potrafi wychwycić sensu całej wypowiedzi. Dziecko z tym zaburzeniem powinno być objęte opieką neurologopedy oraz w razie potrzeby psychologa.
Zachęcamy do udziału w darmowych konsultacjach w tut. Poradni. Szczegóły akcji na plakacie.
Co roku 10 września obchodzony jest Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom.
Samobójstwa są najczęstszą przyczyną przedwczesnych zgonów, którym można zapobiec. Dzień ten ma na celu zwiększenie świadomości społecznej w zakresie tematyki samobójstw, uwrażliwienie społeczeństwa na wszelkie sygnały, świadczące o możliwości podjęcia próby samobójczej, a także niesienie wsparcia dla osób doświadczających myśli samobójczych.
Nie lekceważ sygnałów takich, jak np.:
- mówienie o popełnieniu samobójstwa,
- problemy z jedzeniem i spaniem,
- wycofanie z kontaktów towarzyskich,
- drastyczna zmiana zachowania,
- utrata zainteresowania szkołą, zainteresowaniami itp.,
- rozdawanie swoich ważnych rzeczy,
- porządkowanie swoich spraw, pisanie listów pożegnalnych,
- wykazywanie zainteresowania problemem śmierci i umierania,
- zwiększenie spożywania alkoholu, narkotyków lub leków,
- wcześniejsze epizody samookaleczania lub próby samobójcze.
Jedną z przyczyn samobójstwa mogą być również doświadczenia utraty, między innymi bliskiej osoby, ale również ważnych wartości czy planów.
Jak można spróbować pomóc?
Jeśli ktoś powie Ci, że myśli o samobójstwie lub ujawnia przytoczone symptomy:
- nie obawiaj się porozmawiać o tym, nie okazuj zdziwienia,
- rozmawiaj, nie bój się, że twoje zainteresowanie tematem i dyskusja, będzie dla tej osoby zachętą do realizacji planów,
- miej dla tej osoby czas, okaż zainteresowanie i wsparcie,
- okaż gotowość do słuchania, pozwól na okazywanie emocji i akceptuj je,
- nie oceniaj, nie dawaj rad.
Szukaj pomocy u osób takich jak np. pedagog czy psycholog szkolny, oraz w instytucjach pomocowych takich, jak telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna lub Ośrodek Interwencji Kryzysowej.
Nie bądź obojętny! Reaguj!
Informujemy, że istnieje możliwość składania wniosków o kwalifikację dzieci / uczniów do grup terapeutycznych w roku szkolnym 2021/2022.
Nabór wniosków zakończy się 17.09.2021 r.
Rodzic lub opiekun prawny/ pełnoletni uczeń zgłasza chęć udziału w grupie poprzez wypełnienie
„Wniosku o kwalifikację dziecka do grupy terapeutycznej - dzieci przedszkolne”
lub
„Wniosku o kwalifikację dziecka do grupy terapeutycznej - dzieci szkolne”:
Wypełnione wnioski należy złożyć do 17.09.2021 r. w sekretariacie Poradni lub przesłać skanem na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Złożenie wniosku o kwalifikację dziecka do grupy nie jest jednoznaczne z przyjęciem dziecka do grupy terapeutycznej.
Pracownicy kwalifikują dzieci w oparciu o zgłaszane trudności, zebraną dokumentację, ewentualne dodatkowe konsultacje, bieżące zapotrzebowanie oraz możliwości lokalowe i godzinowe. Liczba miejsc w grupach jest ograniczona.
Więcej informacji przekażemy w późniejszym terminie (m.in. decyzja o zakwalifikowaniu do grupy, harmonogram grup).
Prosimy śledzić informacje na naszej stronie.
Wnioski można pobrać również z zakładki Druki do pobrania - klik!
W związku z powrotem uczniów do szkół i nauki stacjonarnej informujemy, iż pracownicy Poradni udzielają w tym zakresie wsparcia i pomocy uczniom, rodzicom, wychowawcom, nauczycielom i pedagogom.
3) organizacji zajęć reintegracyjnych dla uczniów na terenie szkół (na pisemny wniosek Dyrektora szkoły).
Więcej artykułów...
Strona 9 z 28